tirsdag den 7. maj 2013

Vi tester - Nye bøger om Villads fra Valby

Jeg har glædet mig meget til denne dag. For i dag udkommer de to nyeste bøger i serien om Villads fra Valby.
Jeg har tidligere skrevet at mine drenge er stor fan af Villads og de løjer han laver. Villads holder jul er en meget læst bog herhjemme. Vi har indtil nu kun lånt de andre på bibliteket, så der er blevet holdt en del jul med Villads herhjemme :)



De to nye bøger er i læs selv kategorien. Så de skulle selvfølgelig testes af nogle friske børn.
Derfor har Sara på 7 år og Tvillingerne Camille og Mikkel på 8 år været utrolig søde til at hjælpe mig med dette.
Bøgerne Villads fra Valby har vikar og Villads fra Valby låner en båd er blevet studeret nøje af de søde børn. Især Villads fra Valby har vikar bragte nogle smil på læben hos børnene.

Alle tre børn er blandt nogle af de bedste i deres klasser til at læse. Alligevel var der stor forskel på hvilket niveau de lå på. Men vi fandt dog frem til at bogen vil være en god bog til ca. 2. klasse.
Siderne er godt bygget op med få linjer på de fleste sider og ordopdeling ved de længere og lidt sværere ord. Der kunne godt komme lidt uroligheder for nogle ved de sider hvor der var tekst på begge sider.

Tegningerne er som altid populære, selvom en enkelt var så opslugt af at læse så han faktisk ikke rigtig havde lagt mærke til tegningerne. :) De fanger børnene enten fordi det ser sjovt ud, eller fordi det er noget de kender fra deres egen dagligdag. Og så kan man godt blive lidt misundelig på ham der er så heldig at få pizza med på madpakken.

Alle tre børn var positive over bøgerne og synes at det er nogle rigtig gode bøger. Historien fanger børnenes interesse og det viste sig at det kan være svært at lægge bogen fra sig, når nu man som Sara var fast besluttet på ikke at læse hele bogen. Men som bogen skred frem, mente hun at det bedre kunne svare sig at læse bogen helt færdigt. Med stor fornøjelse.


Selvom man er en pige kan man godt være vild med drengestreger. Især de drengestreger som Villads finder på. Det beviste de skønneste piger da de læste de nye Villads fra Valby bøger for mig, sammen med Camilles tvillingebror Mikkel.

Til sidst vil jeg sige tusinde tak for hjælpen til de tre skønne børn og deres mødre, som hjalp mig med at læse bøgerne fra en anden vinkel end jeg selv kunne gøre. I er bare så seje unger ;)

Psst, du kan læse meget mere om de to bøger på 2hand universet, hvor jeg også har skrevet om dem :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar